De la MVP la MMP - Business Circle Network
MVP-Experiment
BUSINESS MENTOR

De la MVP la MMP

De la MVP (Minimum Viable Product) la MMP (Minimum Maketable Product) la Strategii de Monetizare.

“Cum pot fi sigur că ideea, produsul sau servicul meu va vinde? Cum pot să reduc la maxim riscul unui potențial eșec investițional?” Sunt întrebări care ne frământă când lansam o afacere, un produs/ serviciu sau vrem să dezvoltăm o afacere existentă într-o nouă direcție.
Un răspuns la modă este “Construiește-ți un MVP și ulterior un MMP”.
Hai să vedem ce a vrut să spună :

Ce este MVP? – Pe scurt MVP este rezultatul unui sir de experimente.

Conceptul de MVP a început să fie folosit în mod frecvent după promovarea termenului în cartea Lean Startup de Eric Ries. Ries încurajează dezvoltarea modelului afacerii după formula Build-Measure-Learn ce se bazează pe un șir de experimente repetate bazate pe analiza feedback-ului primit de la prospecți și evoluția produsului/serviciului pe baza “lecțiilor” primite.
MVP nu este un produs/serviciu de bază cum greșit se poate înțelege. Este un proces ce pleacă de la un produs/serviciu cu minim funcții pentru a fi perezentat segmentului piață țintă spre a fi testat, analizat și dezvoltat pe axa Build-Measure-Learn.
MVP nu este produsul de bază sau primul tău produs. MVP este un produs/serviciu TEST pentru validarea conceptului unui produs/serviciu sau noii direcții de dezvoltarea a firmei. Un MVP trebuie să confirme sau infirme impotezele din VP (Value Proposition).

MVP

De ce un MVP poate eșua?
Modelul Afacerii Neclar. Relația Pain/Gain irelevantă.
Publicul țintă nu este bine definit.
Strategia de Comunicare cu segementul de piață este confuză.
Strategia de Vânzare nu este definită.
Startegia de Monetizare nu este clară.

Antreprenoriatul reprezintă procesul de lansare a unui produs/serviciu din faza de creație până la plasarea pe piață și monetizarea acestiuia. Tot acest proces este un sir de experimente. În condițiile în care azi creativitatea este cuvântul cheie firmele trebuiesc să inoveze și să lanseze în mod continu noi produse/servicii este nevoie de antreprenori capabili să inoveze, mai mult ca oricând. Proiectul Business Circle este dedicat antreprenorilor care vor sa transforme idei  în afaceri ce vând, pot fi scalate și vândute.

 

Ce este MMP?

În timp ce MVP se concentrează pe Validarea Conceptului afacerii și relația Pain/Gain, a modului în care conceptul rezolvă problemele prospecților, MMP este următorul pas logic în dezvoltarea unui produs/serviciu ce poate fi promovat pentru a vinde.
Termenul de MMP este cunoscut și ca MMF (Minimum Marketable Feature) și a fost introdus de Mark Denne și Jane Cleland-Huang in 2003 în cartea Software by Numbers.
MMPsau MMF reprezintă funcțiile de bază, “must-have”, a conceputului pentru a satisface nevoile imediate ale prospecților. Ulterior la MMP/MMF se pot adauga funcții suplimentare nice-to-have sau de a ridica experiența “Wow, I love it”.
MMP/MMF este versiunea V01 a produsului/serviciului oferit ce poate fi promovat. se presupune că in acest moment ai înțeles cu adevărat care sunt nevoile reale ale prospecților: Prospecții sunt excat segmentul de piață urmărit. Startegia de monetizare este optimizată.

 

 

Când și cum se folosesc?

CÂND? – Atunci când inteționăm să lansăm un produs nou sau o afacere nouă trebui să clarificăm cine sunt potențialii clienți și care sunt și care sunt problemele acestora ce trebuisc validate de MVP. Acest proces presupune o serie de teste ce urmează să valideze ipoteza pentru a construi cea mai bună strategie de start. Dacă suntem la început avem nevoie de argumente solide care să demosnstreze că suntem pe drumul cel bun și să ne motiveze pe noi ca fondatori dar și pe potențiali investitori.
CUM?

Interacțiunea cu prospecții.

Value Proposition > Segemntul de Piață > Relații Clienți > Canale de Vânzare

De ce le mai multe ori afacerile mor ianinte de a intra în afaceri. Antreprenorii incearcă prea mult să creeze produsul perfect fără să interacționeze cu prospecții. În acest proces de “perfecționare” a unui concept-ipoteză multe afaceri se complică până dispar.
Inainte de a creea Prodsul Perfect, în calitate de fondator al afacerii trebuie să demonstrezi că ai un produs/serviciu care rezolvă într-adevăr o problemă sau aduce valoare prospecților. Testarea relației Problemă-Soluție (Pain/Gain) se realizează măsurând satisfacția și reacția prospecților la conceptul tău. Obiectivul este să te apropii, cu pași mici, cât mai mult de nevoile reale ale prospectului, nevoi pentru care este dispus să bage mâna în buzunar pentru a plătii pentru ceea ce ai de oferit.